Chcesz sprzedać mieszkanie? Najlepiej szybko i za dobrą cenę? Jest mnóstwo sposobów, aby przyspieszyć ten proces.
Stwórz dobrą ofertę
Pierwszym krokiem powinno być ustalenie ceny rynkowej – na dzisiejszym „pokryzysowym rynku” wystawianie ofert przeszacowanych i liczenie na ich sprawną sprzedaż jest bardzo złudne, więc najlepiej to zamówić operat szacunkowy u rzeczoznawcy majątkowego, który podpowie nam możliwą do uzyskania cenę. Taka usługa kosztuje przeważnie kilkaset złotych. Należy jednak pamiętać, że nie zależy ona od wartości szacowanej nieruchomości, a od stopnia skomplikowania dokonywanej wyceny, od dostępności materiałów i informacji koniecznych do sporządzenia operatu szacunkowego, m. in. od dostępności danych rynkowych. Trzeba doliczyć także ewentualne dojazdy, koszty materiałów administracyjnych czy podatki.
Gdy już ustalimy cenę naszego mieszkania musimy ciekawie zaprezentować naszą ofertę w Internecie. Oprócz informacji o cenie, powierzchni, liczbie pokoi należy też umieścić kilka zdjęć – to one najbardziej przykuwają uwagę potencjalnych kupców. Dobrze też, gdyby na stronie znalazł się graficzny rozkład mieszkania. Zdjęcia mieszkania możesz wykonać sam, ale dobrym rozwiązaniem jest też zlecenie takiej sesji profesjonalnemu fotografowi. Koszt profesjonalnej sesji to kilkaset złotych. Warto jeszcze wywiesić np. baner na balkon, poradzić się w agencji marketingowej, udać się do w celu weryfikacji dokumentów niezbędnych do sprzedaży (przejrzystość stanu prawnego jest bardzo istotna dla Kupujących, którzy często po raz pierwszy stają przed takim życiowym dylematem) i przy okazji upewnić się czy i jaki podatek od takiej umowy trzeba będzie odprowadzić do urzędu skarbowego.
Przed taką sesją należy jednak uprzątnąć mieszkanie. I nie chodzi tu tylko o schowanie „gratów” pod łóżko, ale często przestawienie czy nawet usunięcie mebli. Każdy Klient ma bowiem indywidualny gust, dlatego urządzenie naszego mieszkania nie zawsze musi mu się podobać. Najlepiej więc zaprezentować nasze M bez zbędnych mebli tak, aby na zdjęciu prezentował się sam pokój. Dodatkowo puste pomieszczenia wydają się większe, jest to więc dodatkowy plus.
Jeżeli stworzymy ciekawą ofertę musimy pamiętać o tym, aby ją dobrze wypozycjonować. Czasem może ona bowiem zginąć w gąszczu innych. Żeby Klient znalazł naszą ofertę, musi się ona pojawić na portalach nieruchomościowych. Każdy portal za zamieszczenie jej pobiera jednak opłaty. Żeby ktoś znalazł ofertę na konkretnym portalu, należy ją na tym portalu wyróżnić, a to wiąże się z dodatkowymi kosztami, tzw. podbiciami, które mają spowodować że oferta wyświetli się pierwszej stronie. Warto się również zastanowić do kogo ma być skierowana oferta (rodziny, singla, studentów) i na tej podstawie dopasować działania marketingowe.
Przed wizytą klientów zadbaj o wygląd mieszkania
Pamiętajmy, że dobrze przygotowana oferta to nie wszystko. Liczy się przede wszystkim wygląd mieszkania. Zanim zaprosimy do naszego M potencjalnych klientów zadbajmy o porządek. Pozbądźmy się niepotrzebnych sprzętów, naprawmy zepsuty kran, przewietrzmy mieszkanie. Czasem wystarczą małe rzeczy, aby „ulepszyć” wygląd pomieszczenia. Nie zawsze jednak one wystarczą. Jeżeli klienci kręcą nosem na widok naszego dywanu czy koloru ścian, warto zainwestować trochę pieniędzy, aby nasze mieszkanie wyglądało bardziej neutralnie i tym samym przypadło do gustu większej liczbie osób. Największym powodzeniem cieszą się pomieszczenia w kolorze białym, z drewnianą podłogą lub panelami. Z podłogi zdejmijmy więc dywany, a z okien firanki. Odsłonięte okna optymalnie powiększą mieszkanie. Bardzo ważne jest też światło, najlepiej dzienne, a jeśli już jest sztuczne to niech będzie ciepłe.
Jeżeli nie mamy pomysłu, co zmienić, aby przyciągnąć do siebie Klientów, zawsze możemy skorzystać z pomocy Home Stagerów, czyli osób zajmujących się przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży bądź do wynajmu. Home staging nie musi być drogi – to my wyznaczamy limit pieniędzy, jakie chcemy przeznaczyć na zmianę wyglądu mieszkania. Przeważnie kosztuje to nie więcej niż 2 proc. wartości nieruchomości i polega na „podkręceniu” mieszkania, wyostrzenia jego plusów i stworzenia we wnętrzach miłej, przyjaznej, rodzinnej atmosfery. Dobrym pomysłem jest upieczenie ciasta przez prezentacją!
Z naszych obserwacji wynika, że klienci najbardziej chcą mieszkać we wnętrzach urządzonych w stylu skandynawskim. Popularne są również aranżacje nowoczesne i loftowe, a najmniej lubiany jest styl orientalny. Styl nowoczesny stawia na zasadę „mniej znaczy więcej”. Podobnie jak w skandynawskiej estetyce, w modernistycznych aranżacjach liczy się przede wszystkim przestrzeń i funkcjonalność. W nowoczesnych pomieszczeniach meble schodzą na drugi plan, ważniejszą rolę odgrywa oświetlenie, które zyskuje tu wymiar dekoracyjny oraz odpowiednie dodatki. To ważna informacja dla tych, którzy planują sprzedać mieszkanie, bowiem daje im możliwość zaaranżowania mieszkania „pod gust” Klienta.
Daj sobie pomóc
Przygotowanie mieszkania na sprzedaż nie musi być trudne, ale bywa czasochłonne. Niektórzy nie wiedzą też, jak się za to zabrać. Czasem wydaje się nam, że wszystko wiemy, a potem praktyka bywa różna. Lepiej zlecić do profesjonalnej agencji do spraw nieruchomości. Ona zadba zarówno o stworzenie dobrej oferty, jej wypozycjonowanie, ale też o sesję fotograficzną mieszkania czy Home staging. W agencji takiej pracują profesjonaliści, którzy zainwestują swoje środki i czas w promocję oferty, zweryfikują wiarygodność Kupujących i doprowadzą do bezpiecznej transakcji, a wynagrodzenie pobiorą dopiero jak osiągną sukces tzw. Success fee (do momentu sprzedaży ich usługi są bezpłatne). Dobrym rozwiązaniem jest więc zlecenie wszystkich rzeczy, które mogą zachęcić Klientów do kupna naszego mieszkania, agencji nieruchomości.
Autor: AP