Bezpieczny kredyt 2% ponownie zwiększył zainteresowanie zakupem lokali mieszkalnych na rynku pierwotnym. Warto zatem omówić kwestie związane z odbiorem lokalu od dewelopera, to bowiem od prawidłowości tej procedury zależeć mogą późniejsze prawa i obowiązki stron z tytułu rękojmi za wady nieruchomości oraz odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy przez dewelopera. Poniżej prezentujemy listę elementów, które powinniśmy sprawdzić odbierając lokal, a wszelkie dostrzeżone wady i usterki zgłosić do protokołu odbioru.
Drzwi wejściowe:
- Skrzydła drzwiowe – czy wyposażone są we wszystkie uszczelki, czy nie ma na nich zarysowań, czy prawidłowo się domykają i otwierają,
- czy otrzymaliśmy komplet niezbędnych kluczy i każdy z nich działa prawidłowo.
Lokal – ogólne
- sprawdźmy standard wykończenia – czy jest zgodny z umową i zapewnieniami dewelopera,
- zweryfikujmy, czy wykonano zgłoszone przez nas przeróbki,
- jeśli dysponujemy dalmierzem, możemy sprawdzić powierzchnię lokalu – tu jednak pamiętajmy o normie budowlanej, zgodnie z którą deweloper obliczył powierzchnię,
- przy wentylacji sprawdźmy czy jest ciąg, wystarczy do tego zwykła zapalniczka. Załamujący się płomień potwierdzi jej prawidłowe działanie,
- na ścianach i sufitach sprawdźmy, czy nie występuje wilgoć lub pęknięcia.
Elektryka:
- rozdzielnica elektryczna – sprawdźmy działanie „korków”, instalacji antyprzepięciowej oraz czy tablica jest prawidłowo opisana,
- instalacja elektryczna w lokalu – sprawdźmy działanie gniazd oraz wyprowadzeń do lamp – najlepiej wyposażyć się w dowolną lampkę podłączaną do kontaktu i miernik elektryczny,
- sprawdźmy także, czy rozmieszczenie gniazd elektrycznych i RTV jest zgodne z projektem oraz czy deweloper wykonał wszystkie gniazda elektryczne i włączniki.
Ściany:
- sprawdźmy rozmieszczenie ścian – układ lokalu, czy jest on zgodny z dokumentacją,
- czy ściany są proste,
- czy nie ma na nich rys, pęknięć na ścianach,
- czy sufity i ściany są suche, ewentualne plamy i wilgoć mogą świadczyć o nieprawidłowym wykonaniu budynku,
- powinniśmy również zweryfikować płaszczyzny posadzek, jeśli nie mamy poziomicy, wystarczy mała piłeczka – w przypadku spadków będzie ona się poruszać w stronę obniżenia poziomu,
- należy zwrócić uwagę także na kąty proste ścian i odchyłki ścian. Tu możemy posłużyć się nawet zwykłą ekierką.
Okna:
- zwróćmy uwagę na ewentualne zarysowania na szybach,
- sprawdźmy kierunki otwierania okien, czy są zgodne z projektem,
- zweryfikujmy także otwieranie i zamykanie okien, czy okna nie wymagają dodatkowej regulacji, zwłaszcza gdy po ich zamknięciu istnieją szczeliny,
- sprawdzając parapety zwróćmy uwagę, czy są dobrze osadzone, czy brak na nich rys i uszkodzeń, a także czy zostały wykonane z materiału wskazanego w dokumentacji oraz we właściwych miejscach (niekiedy może brakować parapetów przy niektórych oknach),
Łazienki:
- zwróćmy uwagę na rozmieszczenia przyłączy wodnych – czy zgodne z dokumentacją,
- zweryfikujmy ilość gniazd – czy ich ilość jest zgodna z projektem i wystarczająca do podłączenia planowanego sprzętu,
- sprawdźmy też rozmieszczenie włączników światła, zwłaszcza oświetlenia nad lustrem, niekiedy włącznik może znajdować się w nieoczywistym miejscu.
Balkon:
- sprawdźmy zarysowania i uszkodzenia na glazurze (jeśli układał ją deweloper) oraz na balustradach,
- kafle warto sprawdzić także pod kątem ich równego ułożenia,
- sprawdźmy także mocowanie samej balustrady,
- jeśli jest zamontowane, to powinniśmy również zweryfikować działanie oświetlenia balkonowego oraz gniazda
Dokumentacja – odbiór nieruchomości to nie tylko weryfikacja samego lokalu, powinniśmy otrzymać także szereg innych dokumentów:
- atesty, gwarancje i instrukcje obsługi od producentów elementów wmontowanych przez dewelopera (okna, drzwi),
- dokumenty pozwalające nam na zawarcie umowy z dostawcą energii elektrycznej,
- ogólną instrukcję obsługi i konserwacji mieszkania,
- kopię protokołu odbioru – tu zwróćmy szczególną uwagę, czy wpisano do niego wszystkie zgłaszane przez nas wady, braki i usterki.
Deweloper powinien ustosunkować się do wad zgłoszonych w protokole odbioru w terminie 14 dni. Jeżeli tego nie uczyni, przyjmuje się że uznał zasadność naszego zgłoszenia. Od dnia podpisania protokołu odbioru deweloper ma 30 dni na usunięcie wad. Tylko w szczególnych przypadkach termin ten może być wydłużony, gdy np. deweloper musi oczekiwać na materiały niezbędne do usunięcia wady. W takim przypadku deweloper powinien poinformować nabywcę o wydłużeniu terminu, uzasadnić takie przesunięcie oraz wskazać przypuszczalny termin usunięcia wady.
Autor: Piotr Zwoliński – Współzałożyciel i Dyrektor Zarządzający Pepper House, inwestor, z rynkiem nieruchomości związany od 2008 r.