Można śmiało powiedzieć, że od kilku lat Gdańsk przypomina wielki plac budowy. Powstają nowe osiedla, biurowce oraz galerie handlowe. Niestety, nie zawsze idą w parze z rozwojem komunikacyjnym. Gdańszczanie wciąż narzekają na korki, nie tylko te tworzące się w godzinach szczytu. Urzędnicy mają jednak plan: już wkrótce oddadzą nam do użytku nowe ulice, które odmienią miasto i ułatwią przemieszczanie się. Gdzie możemy spodziewać się drogowej rewolucji?
Nowa Wałowa – czekamy na nią już ponad 70 lat!
Ulica, o której marzyli gdańszczanie jeszcze w poprzednim ustroju niebawem stanie się faktem. Choć długo to trwało, a prace budowlane ruszyły dopiero pod koniec 2012 roku, to wiosną 2014 roku pojedziemy nową arterią, która połączy Bramę Oliwską z terenami postoczniowymi (tzw. Młode Miasto), które przy okazji ma pomóc zrewitalizować.
Inwestycja podzielona jest na dwa etapy: pierwszy (nadal trwa), zwany też „małą pętlą”, połączy Nową Wałową (od ul. Rybaki Górne) z ul. Nowomiejską 1,2 kilometrowym odcinkiem trasy. Drugi, o wiele bardziej skomplikowany, „wystartuje” przy ul. Nowomiejskiej, a finał swój mieć przy Bramie Oliwskiej. Dodatkowo przewidziano budowę 200-metrowej estakady nad ul. Jana z Kolna i 60-metrowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Dwujezdniowa trasa osiągnie w sumie 4 kilometry i stanie się swoistą mini-obwodnicą, która odciąży komunikacyjnie Śródmieście (zwłaszcza Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie) oraz „przybliży” położone w północnej części Starówki tereny inwestycyjne. Niestety, wciąż nie wiadomo, kiedy ruszy drugi etap budowy Nowej Wałowej. Tym bardziej, że pierwszy wciąż się nie skończył.
Choć dzień oddania do użytku całej ulicy wciąż jest w dalekiej przyszłości, to nie da się go uniknąć. Postoczniowe tereny nadal są niezagospodarowane, a tkwi w nich niebywały potencjał, zwłaszcza dla rynku nieruchomości. Już teraz wiadomo, że na miejscu dawnej Stoczni Gdańskiej powstanie nowoczesna dzielnica, na którą składać się będą piękne apartamenty i mieszkania, biurowce oraz centrum handlowe. Nad całością ma górować Europejskie Centrum Solidarności.
Planiści w swoich marzeniach idą jeszcze dalej i wszystko wskazuje na to, że ich wizje prędzej czy później się spełnią. Nowa Wałowa nie zatrzyma się na Rybakach Górnych, lecz „popędzi” jeszcze dalej, i to tunelem pod Motławą, w kierunku ul. Elbląskiej.
Wrzeszcz nie przestaje się rozwijać.
Z dworcowego tunelu prosto na zakupy? To możliwe i to już wkrótce! W drugim kwartale 2015 roku otwarta ma zostać Galeria Metropolia, nowe centrum handlowe, usytuowane w sercu Wrzeszcza, tuż obok Galerii Bałtyckiej, na terenie dawnego stawu. Nowe centrum handlowe ma być bezpośrednio połączone z dworcem specjalnymi kładkami, jednak okoliczni mieszkańcy cieszą się najbardziej z nowych ulic, które zostaną wybudowane lub wyremontowane na koszt dewelopera, firmy BP Górski. Inwestor przebuduje połączenie ulic Wajdeloty i Kilińskiego oraz wyremontuje tę drugą, dzięki czemu stanie się szersza oraz uzyska bezkolizyjny wjazd w ul. Białą, Nową Lelewela i Nad Stawem. Dodatkowo ul. Nad Stawem zostanie połączona z ul. Kościuszki, a Nowa Lelewela z ul. Kilińskiego i Placem Wybickiego.
Na tym jednak nie koniec marzeń o zmianach we Wrzeszczu, choć niestety tych bardzo odległych. Wciąż zawieszona jest w czasie realizacja mitycznej Drogi Czerwonej, która powstać tu miała już ponad 60 lat temu! Powojenni projektanci nie sądzili, że za kilkadziesiąt lat niemal każda polska rodzina będzie posiadała samochód i dlatego chcieli poprowadzić najważniejszą drogę w mieście wzdłuż torów kolejowych SKM, a nie po obrzeżach aglomeracji. W tamtych czasach wizja wybudowania obwodnicy była ideą zaczerpniętą z filmów amerykańskich, a więc całkowicie nierealną. Wciąż jest szansa, że Droga Czerwona wreszcie przetnie Trójmiasto i „zahaczy” m.in. o Galerię Metropolia.
Morena zmienia się na lepsze.
Już wkrótce Piecki-Migowo stanie się jedną z najlepiej skomunikowanych dzielnic w Gdańsku. Nie dość, że przetnie ją długo wyczekiwana Pomorska Kolej Metropolitalna oraz linia tramwajowa poprowadzona z Siedlec, ale też powstanie ważna ulica: Nowa Myśliwska, która połączy Morenę z Jasieniem. Zaplanowano budowę dwóch jezdni między skrzyżowaniem na ul. Bulońskiej i Myśliwskiej a ul. Jabłoniową oraz aż osiem skrzyżowań. Na niemal dwukilometrowej trasie przewidziano również miejsce dla linii tramwajowej, która zwieńczona będzie pętlą przy ul. Warszawskiej i Jabłoniowej. W chwili obecnej trwają przygotowania do nowej inwestycji. Projektant, czyli firma Europrojekt ma do 28 czerwca 2014 roku przedstawić pełną dokumentację projektową. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane ruszą w 2015 roku, a w 2018 gdańszczanie przetestują nową trasę.
Co z innymi zakorkowanymi dzielnicami?
Choć Gdańsk wciąż się zmienia na lepsze, nadal istnieje problem zatorowanych ulic w godzinach szczytu. Wiedzą coś o tym mieszkańcy Osowej oraz południowej części miasta. Ci drudzy mogą mieć nadzieję, że na przestrzeni lat 2014-2020 roku przejazd przez część Gdańsk-Południe nie będzie się kojarzyć z korkami, bowiem Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska dostała ponad 6 mln złotych na projekty trzech nowych ulic: Nowej Warszawskiej (w stronę Ujeściska), Nowej Jabłoniowej (w stronę Rębowa) i Nowej Świętokrzyskiej (połączy Łostowice z Al. Havla). Urzędnicy i radni nadal debatują nad nowymi ulicami, ale jedno jest pewne – Gdańsk musi się rozwijać, bo wymusza to na nim m.in. rynek nieruchomości, który zagarnia coraz większe połacie miasta. Jeśli komunikacja będzie zawodna, mało kto będzie chciał kupować mieszkania w oddalonych dzielnicach. A jak wiadomo, lokalizacja, cena i komunikacja to najważniejsze kryteria podczas kupna własnego M. I właśnie dlatego osiedla takie jak Morena czy Śródmieście, już wkrótce staną się idealnym miejscem do zamieszkania.