Niekiedy pobierając wyrys z mapy ewidencyjnej może okazać się, że zaznaczone na nim granice działki nie odpowiadają granicom oznaczonym w geoportalu lub faktycznemu przebiegowi granicy danej działki. O tym jak postępować w takim przypadku, dowiesz się z naszego artykułu.
Wszelkie informacje na temat nieruchomości gromadzone są w operatach ewidencyjnych. Trafiają tam dane z sądów wieczystoksięgowych, od notariuszy oraz innych właściwych organów i instytucji. To na ich podstawie wydawane są wypisy i wyrysy. Jeśli na wyrysie z mapy ewidencyjnej dostrzeżemy błędy, w pierwszej kolejności powinniśmy zweryfikować w starostwie, czy błąd tkwi w operacie ewidencyjnym, czy też wyłącznie w wyrysie. W tym drugim przypadku powinniśmy otrzymać prawidłowy wyrys w oparciu o dane z operatu.
W przypadku pierwszym konieczna będzie aktualizacja treści operatu. Starości (prezydenci miast na prawach powiatu) zobligowani są do okresowych przeglądów operatów ewidencyjnych właśnie w celu odnalezienia ewentualnych błędów i nieścisłości oraz ich usunięcia. Aktualizacja danych w operatach ewidencyjnych może być bowiem dokonywana również z urzędu. Niestety weryfikacja taka przeprowadzana jest raz na dziesięć lat – w odniesieniu do zgodności z dokumentami źródłowymi oraz raz na piętnaście lat pod kątem zgodności operatu ewidencyjnego ze stanem faktycznym. Co więcej, weryfikacja w pierwszym zakresie jest jedynie wyrywkowa.
Przepisy prawa (ustawa prawo geodezyjne i kartograficzne oraz rozporządzenie wykonawcze z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków) przewidują wszakże możliwość aktualizacji danych zawartych w operatach ewidencyjnych. Aktualizacja taka może odbywać się również na wniosek właściciela. Oczywiście samo przeświadczenie o niezgodności mapy ewidencyjnej ze stanem faktycznym lub innymi źródłami nie wystarczy do skorygowania operatu ewidencyjnego. Aby nasz wniosek został uwzględniony, musimy załączyć do niego stosowne źródła informacji lub zawnioskować o ich przeprowadzenie. Zgodnie ze ww. rozporządzeniem, źródłami takimi mogą być:
materiały i informacje zgromadzone w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, w tym dokumentacja geodezyjna przebiegu granic działki sporządzona w oparciu o m.in. postępowanie rozgraniczeniowe, scalenie lub podział nieruchomości, itp.,
wyniki pomiarów fotogrametrycznych,
wyniki terenowych pomiarów geodezyjnych,
dane zawarte w innych ewidencjach i rejestrach, prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów przez: sądy, organy administracji publicznej oraz państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne, w tym zatem także treść ksiąg wieczystych,
dane zawarte w dokumentach udostępnionych przez zainteresowane osoby, organy i jednostki organizacyjne, w tym. np. treści aktów notarialnych,
dane zawarte w dokumentacji architektoniczno-budowlanej gromadzonej i przechowywanej przez organy administracji publicznej,
wyniki oględzin.
Do wniosku o aktualizację (sprostowanie) treści operatu szacunkowego powinniśmy zatem dołączyć dokumenty, z których wynika, że informacje zapisane we ww. operacie są błędne. Najczęściej będą to odpisy aktów notarialnych, starszych map ewidencyjnych, decyzji administracyjnych, itp., bądź wydruki z geoportalu. Dodatkowo, jeśli uważamy iż załączone dokumenty mogą okazać się niewystarczające, warto zwrócić się do starosty (prezydenta miasta na prawach powiatu) o przeprowadzenie oględzin celem stwierdzenia faktycznego przebiegu granic danej działki.
Nie ulega wątpliwości, że możliwe jest również pojawienie się błędów w operatach ewidencyjnych oraz wydawanych na ich podstawie wypisach i wyrysach. Prawo przewiduje jednakże procedurę aktualizacji treści operatów, która ma zapewnić ich zgodność ze staniem faktycznym i prawnym.
Autor: Piotr Zwoliński Dyrektor Zarządzający Pepper House