Na wstępie spytać by można skąd ta data? To od tego dnia rząd zezwolił na ponowne otwarcie hoteli i miejsc noclegowych. Czy fakt ten może mieć wpływ na umowy najmu? O ile mowa o wynajmie długoterminowym, to nie. W tym przypadku obowiązują dotychczasowe zasady wprowadzone 31 marca 2020 roku. Zgodnie z nimi, jeżeli umowa najmu wygasałaby przed 31 marca 2020 roku, najemca może złożyć jednostronne oświadczenie o jego przedłużeniu do 30 czerwca 2020 roku. Na czas pandemii, wyłączono także możliwość eksmisji z lokalu mieszkalnego.
W przypadku najmu krótkoterminowego, zwłaszcza gdy wynajmujemy więcej aniżeli jeden lokal i oferujemy najemcom części wspólne (np. recepcja, sala fitness, pokój dla dzieci, itp.), to powinniśmy zapoznać się z Wytycznymi dla funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce, które wydał Główny Inspektor Sanitarny w dniu 28 kwietnia 2020 roku. Niektóre z nich znajdą również zastosowanie do najmu krótkoterminowego pojedynczych mieszkań, o czym niżej.
Przedmiotowe wytyczne podzielono na kilka kategorii, najważniejszą z nich – z punktu widzenia wynajmu krótkoterminowego – jest ta poświęcona bezpieczeństwu w obiekcie. Przewiduje ona:
konieczność umieszczenia w widocznym miejscu przed wejściem do obiektu i w recepcji informacji o maksymalnej liczbie klientów mogących jednocześnie przebywać w danej jego części – przyjęto tu przelicznik: ilość pokoi x 2,
konieczność umieszczenia na terenie obiektu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet,
zalecenie by zapewni
możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji – w przypadku wynajmowanych mieszkań, maseczki można pozostawić w lokalu z informacją o ich cenie,
wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji prawidłowej dezynfekcji rąk.
zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych,
ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych – poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków należy przestrzegać wymaganego dystansu przestrzennego między personelem a gośćmi (minimum 2 metry),
ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji,
ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w obiekcie,
wyłączenie z użytkowania pomieszczeń takich jak: wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz innych, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania. Umożliwienie korzystania z w/w przestrzeni w sytuacji wynajęcia na wyłączność przez gości hotelu wspólnie zakwaterowanych.
bezwzględny zakaz przebywania w obiekcie osób tam nie zakwaterowanych,
bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, ogólnych toalet, wind, blatu recepcyjnego (po każdym gościu), klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni,
precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących,
ograniczenie rutynowego sprzątania pokoi, które powinno się odbywać jedynie na życzenie klienta,
po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia, albo po sprzątnięciu pomieszczenia – dokonanie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii,
pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, alb zaleceń producenta zastosowanych technologii.
personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pościel i ręczniki należy prać w temp. min 60º C z dodatkiem detergentu. Prane i dostarczane w reżimie sanitarnym,
wprowadzenie zakazu używania hotelowych suszarek nadmuchowych w łazienkach pokojowych,
w miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń obiektu bądź ozonowanie (lub dekontaminacja w innej dostępnej technologii) powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych,
dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu,
w związku z zagrożeniem wirusem COVID – 19 obiekt ma prawo do zawieszenia lub ograniczenia usług, które zwiększałaby zagrożenie gości oraz personelu,
przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych,
poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów obiektu o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych w związku z wirusem COVID-19 w danym obiekcie.
Jak wynika z powyższego, punkty o numerach: 1-4, 8, 10, 14-17, 19-22 mogą znaleźć zastosowanie również przy wynajmie krótkoterminowym pojedynczych lokali.
Autor: Piotr Zwoliński Dyrektor Zarządzający Pepper House