Odbierasz mieszkanie od dewelopera ale nie wiesz, na co zwrócić uwagę? A może zastanawiasz się, czy otrzymałeś od dewelopera wszystkie, niezbędne dokumenty? Nie wiesz do kogo się zwrócić w związku z dostrzeżoną usterką? Z naszego artykułu dowiesz się, jaką dokumentację deweloper powinien przekazać tobie przy wydaniu mieszkania.
Odbierając nowe mieszkanie skupiamy się przeważnie na jego oględzinach, sprawdzamy czy nie ma widocznych wad i usterek, sprawdzamy kompletność kluczy. Jednak to nie wszystkie czynności, które powinny nas interesować. Prócz spisania protokołu przekazania lokalu, deweloper wręczy nam bowiem szereg innych dokumentów. Nie jest to tylko dobra wola sprzedawcy ale obowiązek wynikający z szeregu różnych ustaw. Podsumujmy zatem, co powinno się znaleźć w teczce z dokumentami wręczanymi wraz z kluczami do mieszkania.
O pierwszym dokumencie była już mowa, to protokół odbioru nieruchomości. Pamiętajmy aby spisać w nim wszelkie dostrzeżone usterki, stany liczników oraz ilość kompletów kluczy, jakie otrzymujemy od dewelopera. Protokół ma również istotne znaczenie prawne. Od chwili przejęcia lokalu obciążać nas będą wszystkie ciężary z nim związane (opłaty, odpowiedzialność, itp.). Moment ten pozwala także na czerpanie z lokalu korzyści (np. poprzez wynajęcie go).
Współczesne mieszkania, to nie tylko zbiór ścian, okien i otworów drzwiowych, dlatego deweloper powinien wydać nam instrukcję użytkowania lokalu i zamontowanych w nim instalacji. Znajdziemy w niej informację o zasadach prawidłowego korzystania oraz konserwacji podstawowych elementów mieszkania.
Powinniśmy otrzymać także powykonawczy pomiar powierzchni mieszkania. Stwierdza on, jaką powierzchnię faktycznie ma zakupiony lokal. To według tego dokumentu będziemy rozliczać cenę za nieruchomość. W jego treści powinniśmy znaleźć nie tylko samą informację o powierzchni ale także o metodzie jej pomiaru. Niekiedy już przy odbiorze otrzymujemy świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania. Ostatnim momentem, w którym deweloper powinien nam je wręczyć jest wszakże zawarcie umowy ustanowienia odrębnej własności nieruchomości.
Dokumentami, na których powinno nam również zależeć, są karty gwarancyjne i instrukcje obsługi dostarczone przez producentów urządzeń i elementów zamontowanych w mieszkaniu. Najczęściej będą one dotyczyły okien i grzejników. W tym miejscu warto wyjaśnić, że przekazanie przez dewelopera karty gwarancyjnej nie zwalnia go z odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady mieszkania. Możnaby zatem spytać, po co te dodatkowe gwarancje? Uprawnienia z rękojmi i gwarancji są od siebie niezależne. Nadto, rękojmia umożliwia nam usunięcie wad istniejących w chwili wydawania lokalu, nawet gdy ujawnią się później. Gwarancja natomiast to zapewnienie, że dana rzecz utrzyma określone parametry przez czas trwania gwarancji. Odpowiedzialność gwaranta nie ogranicza się zatem do wad istniejących w chwili wydania mieszkania. Ma on obowiązek usunąć usterki powstałe także później, o ile wynikają z normalnego użytkowania rzeczy.
Jeżeli przed wydaniem lokalu deweloper wybrał już zarządcę nieruchomości, to powinniśmy otrzymać również jego dane kontaktowe oraz nazwę wraz z informacją o prognozowanych opłatach związanych z bieżącym korzystaniem z nieruchomości.
Jak wynika z powyższego, równie ważne, co klucze do nowego mieszkania, mogą okazać się dokumenty przekazywane nam przez dewelopera. Otrzymując je zatem, zweryfikujmy ich treść oraz kompletność. Przynajmniej niektóre z nich będzie bowiem przydatnych podczas użytkowania lokalu.
Autor: Piotr Zwoliński Dyrektor Zarządzający Pepper House